Program HALT – pomocnik alkoholika

Istnieje wiele pomocy w leczeniu alkoholizmu, które pomagają utrzymać trzeźwe życie.  Mogą to być ogromne zmiany stylu życia lub małe przypomnienia o tym, jak pomóc uzależnionemu rozluźnić umysł w czasie stresu. Jednym z podstawowych narzędzi zdrowienia jest program HALT.

program halt alkoholizm

Jeśli chodzi o nadużywanie alkoholu i wyzdrowienie, z pewnością zdarza się, że uzależniony po prostu nie czuje się dobrze. Stresujące jest codzienne życie. Co więcej poruszane na terapii tematy często sprawiają, że uzależniony czuje się oszołomiony i zdenerwowany.
W trakcie i po programie terapii  program H.A.L.T jest doskonałym przypomnieniem samoświadomości i troski o siebie.

Kiedy sprawy stają się trudne, HALT ma ci przypominać o cofnięciu się. Halt oznacza Hungry, Angry, Lonely i Tired. Te opisowe słowa są powszechne w objawach odstawienia. Słowo HALT oznacza również zatrzymanie. Ideą tej prostej metody jest zatrzymanie się i przemyślenie swoich potrzeb przed wypiciem lub zareagowaniem na sytuację.

Ponieważ alkoholizm i uzależnienie od narkotyków skupiają się w naszym umyśle, używanie HALT jako narzędzia pomoże w impulsywnym zachowaniu. Może pomóc zapobiec nawrotom i irracjonalnym decyzjom. Program terapii zapewnia większą równowagę, podczas gdy metoda HALT kontynuuje tę równowagę. W tym artykule rozwinę znaczenie tych czterech elementów. Zapewni to lepsze zrozumienie programu  H.A.L.T.

Hungry – nie bądź głodny

Bycie głodnym wpływa na zdrowie psychiczne
Głód z pewnością sprawia, że czujemy się fizycznie wyczerpani. Często zapominamy, że wpływa to również na nasze zdrowie psychiczne. Sprawia, że ludzie są zmęczeni i rozdrażnieni. Wydaje się, że zdrowy rozsądek sprawia, że człowiek wie, co jeść. Jest to szczególnie prawdziwe w centrum leczenia, gdzie znajdują się specjaliści ds. Zdrowia, którzy pomogą ci dokonać inteligentnych wyborów dietetycznych.

Kiedy jednak nie jesteś już na oddziale rehabilitacji, pamiętaj, aby zatrzymać się i pomyśleć o swoim głodzie. Nie tylko naprawiaj swój drażliwy nastrój za pomocą nadużywania substancji. Zamiast karmić swoje ciało niezdrowymi rzeczami, spróbuj czegoś zdrowego. Nie wybieraj narkotyków i alkoholu. Nie wybieraj jedzenia, które sprawi, że poczujesz się zmęczony. Karm swoje ciało zdrową żywnością, która pobudzi Twoje ciało i umysł. Kiedy karmisz swoje ciało smacznym, zdrowym jedzeniem, czujesz się dobrze.


Głód w HALT może być także bardziej symboliczny. Głód może dotyczyć czegoś mniej namacalnego, takiego jak uczucie lub zrozumienie. Często zdarza się, że przebywanie w centrum odzyskiwania może uświadomić ludziom, że tęsknią za większym wsparciem od swoich bliskich. W takim przypadku twój głód powinien skłonić cię do zbudowania odpowiedniego systemu wsparcia. Spowoduje to odejście od nadużywania substancji lub innych destrukcyjnych wyborów. Większość programów leczenia uzależnień oferuje wiele terapii grupowych. Zawsze będziesz mieć ludzi w terapii grupowej, którzy będą polegać na twoich przyjaciołach przez całe życie. Pozwól im zaspokoić głód dzięki wsparciu.

Angry – nie bądź zły


Gniew może prowadzić do nadużywania alkoholu, jeśli nie zatrzymasz się w porę.
Po pierwsze, bycie złym jest normalne. Jesteś człowiekiem i wszystkie twoje uczucia są ważne. Życie może być bardzo trudne. Uzależnienie od alkoholu może spowodować kolejkę emocji. Najważniejszą rzeczą jest dla ciebie HALT i poświęć trochę czasu na terapię behawioralną.

Zadaj sobie pytanie, co sprawia, że jesteś taki zły. Czy to przyjaciel? Czy to coś, co zrobiłeś, czego nie chciałeś? Czy jest to bardziej sytuacyjne? Przetwarzaj tę emocję. Zadaj sobie pytanie, jak chcesz się czuć i myśleć, co możesz zrobić, aby to się stało. Kiedy zauważysz, że jesteś zły, możesz zatrzymać się i zająć się emocjami w danej chwili. Zapobiegnie to urazom, które są trujące dla alkoholików i narkomanów. Radzenie sobie z gniewem w pozytywny sposób jest częścią 12-stopniowego powrotu do zdrowia.
 
Uzależnienie może powodować tak wiele problemów ze zdrowiem psychicznym. Do rozwiązania tych problemów często używa się alkoholu. To jest rdzeń uzależnienia. Kiedy zmagasz się z alkoholizmem, często jest to cykl. Stajesz się zły, pijesz, a potem stajesz się coraz bardziej zły. Twoje nadużywanie substancji psychoaktywnych i zdrowie psychiczne wpływają na siebie nawzajem. Twoje zdrowie behawioralne koncentruje się na rzeczach, które tymczasowo łagodzą ból.

Chociaż może to być kuszące, nic nie jest warte nawrotu. Uprawiasz hazard swoim życiem.
Gniew można łatwo rozmawiać z rodzinami, przyjaciółmi i profesjonalistami. Gniew można odepchnąć, wykonując dobrą zabawę. Spróbuj wyrazić swoje uczucia poprzez ćwiczenia, sztukę, modlitwę, jogę lub medytację. Krzycz tak głośno, jak potrafisz. Idź na przejażdżkę, jeśli potrafisz i śpiewasz na szczycie swoich płuc. Szukajcie leczenia swojego gniewu przez coś, co go uleczy, a nie wywołaj więcej. Nie pozwól, aby to uczucie wymknęło się spod kontroli.

Lonely – nie bądź samotny


Samotność jest powszechna podczas i po leczeniu
Bardzo często zdarza się, że osoby uzależnione mają problemy ze zdrowiem emocjonalnym i się izolują. Prawdopodobnie myślisz, że nikt nie zrozumie, jak się teraz czujesz. Prawdopodobnie myślisz, że twoja sytuacja jest tak wyjątkowa, że musisz przez to przejść samodzielnie. Rodziny i przyjaciele mogą być pomocni, ale często nie rozumieją choroby. Oferowane rodzaje leczenia pomagają, ale czujesz się samotny podczas przechodzenia przez kolejne etapy.
Jeśli czujesz się samotny, nie sięgaj po leki ani alkohol. Pomyśl o HALT i zadaj sobie pytanie, kiedy ostatni raz dotarłeś do kogoś. Kiedy ostatni raz powiedziałeś komuś, jak się czujesz? Kiedy skorzystałeś z ostatniej sesji terapii grupowej? Zadzwoniłeś do swojej rodziny, żeby porozmawiać?


Idź na spotkanie anonimowych alkoholików lub zadzwoń do swojego najlepszego przyjaciela z terapii. Kiedy zmagasz się z alkoholizmem, posiadanie kogoś, kto nie nie ma problemu z alkoholem też nie jest złe, ponieważ zapewnia ci nowy wgląd. Wierzcie lub nie, nawet jeśli ktoś nie przechodził terapii dla alkoholików, nadal może mieć dla ciebie świetną radę.
Nawet jeśli nie masz ochoty rozmawiać z kimś o tym, jak się czujesz, wyjdź do świata. Samotność jest często uczuciem, które ludzie w sobie niepotrzebnie pielęgnują. Jeśli poświęcisz trochę czasu na wyjście na zewnątrz w swojej społeczności, poczujesz się mniej samotny. Obserwuj rzeczy wokół siebie.

Nie zamykaj się. Obserwuj obszar, w którym mieszkasz i idź poszukać mitingu lub miejscowego klub abstynenckiego. Być może spotkasz zupełnie nowego przyjaciela lub natkniesz się na kogoś, kogo nie widziałeś od czasu, gdy zacząłeś trzeźwo żyć. Świat ma sposoby, aby uświadomić nam, że nigdy nie jesteśmy sami. Musimy tylko upewnić się, że otworzymy oczy na sposób, w jaki działa świat.


Bądź gotowy na HALT. Oddychaj i pamiętaj, że jesteś częścią tego świata i masz możliwość interakcji z tak wieloma niesamowitymi ludźmi. Niezależnie od tego, czy jesteś w placówce leczniczej, czy nie, będziesz otoczony przez ludzi, jeśli tak zdecydujesz. Będziesz się zaprzyjaźniać, jeśli zdecydujesz się to zrobić. Otworzysz się i poczujesz ulgę, jeśli pozwolisz sobie na to. Nie zamykaj się w obawie, że nikt cię nie zrozumie.Pamiętaj, że nadużywanie alkoholu i zmęczenie to najlepsi przyjaciele

Tired – staraj się nie być zmęczony


Ostatnie na liście, ale na pewno nie mniej ważne jest zmęczenie.
Nadużywanie substancji psychoaktywnych i skrajne zmęczenie idą w parze. Dotyczy to zwłaszcza nadużywania alkoholu, ponieważ jest to środek depresyjny i tłumiący. Kiedy jesteś w programie leczenia, prowadzisz bardzo uporządkowane życie. Większość modeli leczenia koncentruje się na zrównoważeniu nawyków. Jednak gdy jesteś poza szpitalną rehabilitacją, masz więcej swobody i zajęć każdego dnia. To może cię bardzo zmęczyć. Zmęczenie może zmienić sposób myślenia. To niejednokrotnie prowadzi do nawrotu choroby – szczególnie jeśli się przeciąga.. Przed jakąkolwiek decyzją i zastanów się, jak się czujesz. Czy pomoże na to alkohol? Czy nadużywanie substancji powoduje, że jesteś mniej zmęczony lub bardziej zmęczony?
 Po tym, jak poświęcisz trochę czasu na przemyślenie tego, co cię męczy, zdrzemnij się. Pozwól swojemu umysłowi i ciału odzyskać trochę czasu. Centra leczenia alkoholowego dostarczają mnóstwo metod dla osób uzależnionych, aby zregenerować swoje ciała. Najlepsza jest drzemka. Kiedy jesteś uzależniony od alkoholu i jesteś bardzo zmęczony, łatwo jest o chęć picia. Drzemka uniemożliwia umysłowi i ciału korzystanie z prawa do alkoholu w celu rozwiązania problemów.
Jeśli nie możesz się zdrzemnąć, posłuchaj muzyki przez kilka minut lub weź głęboki oddech. Osoby uzależnione od narkotyków lub alkoholu często mają lęk, a zmęczenie może go znacznie nasilać. Lęk i niepokój mogą być złagodzone poprzez prostą medytację, jeśli drzemka nie jest możliwa.


Podsumowanie programu HALT


Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że alkoholizm jest uzależnieniem behawioralnym. Aby naprawić uzależnienia behawioralne, niezbędna jest zmiana zachowania. Używając metody HALT, właśnie to robisz. Pomyślenie o tym, jak się czujesz, zajmuje mniej niż minutę. Od tego czasu potrzeba kilku minut, aby to naprawić. Zamiast wchodzić w myśli o alkoholu, zastanów się, co możesz zrobić zamiast tego. Zmniejsza to ryzyko i powstrzyma cię przed uczuciem jeszcze większego głodu, złości, zmęczenia lub samotności.


Spójrz na wszystkie co możesz teraz dla siebie zrobić. Jesteś opiekunem swojego umysłu i ciała. Zadbaj o siebie i pielęgnuj to co dobre
Jeśli jesteś głodny, przystań na chwilę i pomyśl o swoim zachowaniu. Pomyśl, co będzie napędzać twoje ciało. Jeśli jesteś wściekły, zadaj sobie pytanie, co cię złościło. Następnie zrób coś, co uspokoi twój umysł. Nie zostawiaj nierozwiązanych sytuacji i jak najwięcej mów o swoich uczuciach. Jeśli jesteś samotny, przypominaj sobie ludzi, którzy cię uszczęśliwiają. Idź do nich. Zrób listę wdzięczności. W Anonimowych Alkoholikach jest takie powiedzenie – „poruszaj mięśnie, zmień myśl”. Pójdź na spotkanie z zaprzyjaźnionym alkoholikiem i podziel się swoimi myślami.


Jeśli jesteś zmęczony, pozwól odpocząć ciału i umysłowi –  zasługujesz na to. Niezależnie od tego, czy jesteś jeszcze w placówce leczniczej, czy nie, pomyśl o programie HALT i zastanów się, jak możesz najlepiej dbać o siebie.
Przejdziesz od horroru uzależnienia od alkoholu do bycia wolnym od pragnienia picia i zażywania. Przejdziesz od lęku do relaksu. Przede wszystkim poznasz siebie lepiej niż ktokolwiek inny. Będziesz mógł doświadczyć wyjątkowej wiedzy o sobie samym. To potężne narzędzie zapewnia dożywotnią metodę odczuwania siły i trzeźwości.


Powodzenia!

Kategorie: Z terapii

2 Komentarze

Kaśka · Czerwiec 1, 2019 o 5:21 pm

Dzień dobry. W programie jest napisane, aby nie być samotnym. Trochę mi się to wszystko nie zgadza, bo moja terapeutka już kilka razy mówiła, że w pierwszym okresie nie powinno się robić mega zmian, podejmować spektakularnych decyzji i wchodzić w związki. Jak zatem ten program ma się do związków? Pozostałe punkty wydają się być zrozumiałe. 🙂

Krzysztof Mrozowski · Czerwiec 30, 2019 o 5:43 pm

Dziękuję za komentarz.
Z moich obserwacji wynika, że związki we wczesnych etapach terapii faktycznie bywają trudne, ale my tu nie o tym. 🙂

Kwestia samotności w tym programie dotyczy ludzi, którzy pomagają nam w zdrowieniu. Chodzi o grupę AA, telefon do alkoholika, grupę terapeutyczną. Uzależniony, będący dużo w samotności zaczyna wymyślać różne rzeczy i dobrze jest to z kimś przegadać. Lubię powiedzenie, że alkoholik, który długo jest sam ze sobą, znalazł się w bardzo złym towarzystwie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *